Langer leven en gelukkiger worden kunnen we het beste leren van mensen die ook daadwerkelijk langer leven dan de rest van ons. Onderzoeker Dan Buettner identificeert in zijn boek Blue Zones 5 regio’s in de wereld waar mensen gemiddeld duidelijk ouder worden. Aan de hand van deze vijf regio’s, waarvan er twee in Europa liggen, komt de schrijver tot 9 kenmerken oftewel 9 lessen om langer te leven. Hoewel er zeker kritische kantekeningen geplaatst kunnen worden bij de wetenschappelijke onderbouwing zijn er veel logische aspecten waar we van kunnen leren.

5 Blue Zones

Ikaria – Griekenland

Het Griekse eiland Ikaria is één van de twee Europese eilanden die tot de blue zones behoort. De inwoners van dit eiland worden gemiddeld 10 jaar ouder dan de rest van West-Europa, hart en vaatziekten komen 50% minder voor en er is 20% minder kans op vormen van kanker. Ook dementie komt minder voor. De inwoners van het eiland lopen veel en hechten veel waarde aan een rustig leeftempo met tijd voor familie en vrienden.

Loma Linda – Californië

De mensen in de adventisten gemeenschap in Californië leven 10 jaar langer dan de gemiddelde Amerikaan. Deze 9 duizend mensen drinken veel water, eten voornamelijk vegetarisch en snacken nootjes.

Sardinië – Italië

De tweede Europese blauwe zone is wederom een eiland, namelijk het Italiaanse eiland Sardinië. Het bergeiland kent 10 keer meer honderjarigen per 1.000 inwoners dan gemiddeld in de Verenigde Staten. Het dieet van de Sardijnen is erg gematigd met slechts 5 keer per maand vlees. Verder is de bevolking van oudsher gewend dagelijks grote afstanden (8 tot 10 km) te lopen.

Okinawa – Japan

De bevolking van het eiland in de stille oceaan staat bekend als de langstlevende bevolking ter wereld. Deze Japanners eten een gematigd plantaardig dieet, zijn actief met werk in de tuin en gebruiken verrassend weinig meubilair in hun huizen waardoor ook oudere mensen nog op de grond moeten zitten en weer opstaan. Hoewel het Japanse eiland Okinawa reeds lange tijd bekend staat om haar gezonde bevolking heeft hier toch de intreding van fast-food de levensverwachting al doen dalen.

Nicoya Peninsula – Costa Rica

De vijfde blue zone op de wereld ligt in Costa Rica. Nicoya Peninsula is een schiereiland en de bewoners hebben een twee keer zo grote kans gezond de 90 te halen dan Amerikanen. De bewoners eten weinig calorieën met een lichte avondmaaltijd. Opvallend is dat hun drinkwater bovengemiddeld veel calcium en magnesium bevat.

Dat deze kleine groepen gezond en lang leven lijkt door vergelijkbaar gedrag te worden gestimuleerd. De lessen die de schrijver van de Blue Zones hieruit trekt verdelen we onder in drie thema’s.

3 Langer Leven Thema’s

Eten & Drinken met mate

Hoewel wij Italianen, Grieken en zeker ook Amerikanen associëren met grote overdadig gevulde eettafels is er bij deze groepen uit de Blue Zones sprake van beperkte kleine maaltijden. Daarbij wordt er regelmatig vegetarisch gegeten. Ook alcohol wordt met mate gedronken maar niet volledig gemeden.

Natuurlijke beweging

Dat beweging gezond is zal niemand verrassen. Echter is het wel interessant om te zien dat deze lang levende groepen mensen vaak natuurlijke vormen van beweging kennen. Denk hierbij dus aan dingen als wandelen (over grote afstanden) en in de tuin werken maar zeker niet aan sporten en hardlopen. Deze actieve sporten zijn te veel belastend terwijl wandelen juist ontspannend werkt.

Sociaal Leven

Bij alle Blue Zone bewoners staat familie en mensen uit hun woongemeenschap centraal. Zij leiden een zeer sociaal leven met een kleine vaste groep mensen.

De lessen die we kunnen trekken uit de levens in de Blue Zones zijn niet verrassend maar wel motiverend. Met een eenvoudig simpel en sociaal leven zijn deze mensen gezonder en worden ze ouder.